Ett stökigt och otrivsamt hem kan orsaka depression och övervikt!

Allmänt, Homestyling, Homestyling DIY, Livet, inredning, styling / DIY, homestyling inredning styling interiör, inredning, inredningsinspiration, interior design, neurodesign / Permalink / 0
När man älskar inredning, mysiga miljöer och vackra saker som jag så är det svårt att föreställa sig att det inte är viktigt även för andra. Och så tänker nog de som älskar siffror och ekonomi eller är väldigt organiserade om mig. Fråga min man :-)
 
 
 
Om jag ska ge mig på en vild gissning så tror jag att många tycker att inredning och att skapa en mysig och trivsam hemmamiljö är direkt oviktigt. Trevlig, ja visst, men annat är viktigare. Och ja, till viss del är väl så. Vi måste så mycket. Betala räkningar, jobba, jobba lite mer och se till att det praktiska i livet fungerar. Men faktum är att det är vitalt för vårt välmående att trivas hemma. Vi påverkas fysiskt av vår närmiljö.
 
Det finns flera signalsubstanser som styr hur vi mår. Oxytocin, dopamin, seretonin och adrenalin är nog de mest kända.  Depressioner, psykoser och neuroser är kopplade till problem med signalsubstanser. 
 
 
 
Lite kort om några av dessa:
 
Oxytocin
Detta är vårt må bra hormon nr 1. Framkallas av kroppskontakt, värme, trivsel. 
 
Dopamin
Ger oss kickar. Mobilerna är snabba kalorier. Film, upplevelser, minnen ger långsamma dopaminer. Skippa mobilen och kolla in en film istället. Eller hitta på något kul.
 
Seretonin
Lyckohormon - framkallas av musik, skratt och choklad.
 
 
Självklart går man inte in i en psykos för att man inte trivs hemma men ett otrivsamt hem är uppstressande. En undersökning gjort av Elfa visar att 75% av tillfrågade personer blir stressade av stök hemma. Det leder oss till stresshormonet Kortisol.
 
Kortisol har en stor roll i vårt välmående. Kortisol finns alltid i kroppen och styr omsättningen av fett, socker och protein. Det är alltså inblandat i vår ämnesomsättning och reglerar blodsocker nivåer, upprätthåller blodtrycket och är inflammationshämmande. Vid lagom nivåer är kortisolet alltså bra för oss. Det får oss också att agera och prestera bättre i akuta stressituationer. Höga kortisolnivåer under lång tid är dock direkt skadligt. Det gör oss feta, diabetes och inflammationer i kroppen.  
 
Oxytocin sänker kortisolnivåerna. Och precis DÄR har vi det som stressar ner oss i en galen värld. I en värld där vi blir hemmasittande såväl arbetstid som fritid. 
 
Så se till att ni har en härlig miljö omkring er där ni trivs och kan vara er själva, avspända och kreativa. Det är mycket viktigare än man föreställer sig. Det är viktigt för återhämtningen. 
 
Se också till att musiken är på och skratta tillsammans så kanske chokladkonsumtionen minskar. Eller inte :-) Och det är ju okej också. Vad är härligare än en kopp kaffe, chokladkaka och ett mysigt hem. 
 
Vad gör du för att trivas hemma? Eller, finns det något du skulle vilja ändra på som skulle göra att du trivs bättre hemma? Kommentera gärna! Jag är nyfiken :-)
 
mvh
PS: Isabelle Sjövall och Katarina Gospic har skrivit boken Neurodesign. Inressant om ni vill läsa mer. Isabell Sjövall har också skrivit boken Designfullness. Lite djupare om samma sak. 
 
Till top