/ Homestyling /

När är det tillräckligt bra arbetsinsats vs tid&pengar

Vad är tillräcklig kvalitet och när har man överjobbat ett uppdrag. I hela  mitt liv har jag velat göra saker perfekt. En chef till mig sa en gång: Anna, 80% räcker. Detta är inget skryt. Anledningen till att han sa så var att han var en fruktansvärt röd person och han tyckte att jag helt enkelt tog för lång tid på mig. Jag har funderat på detta ett tag så jag vänder mig till er för att höra vad ni tycker. För det kan vara så att jag fortfarande gör likadant. 
 
Följande text är INTE till för att ni ska säga "Åh men Anna, du gör så mycket snyggare för att..." Jag fiskar inte beröm (den här gången :-) ). 
 
Så här är det. Jag är i en bransch som är ganska ny. Inte pinfärsk men strax över ett decennium gammal. Homestyling alltså. Inredning av hem går längre tillbaka. Men nu pratar jag bara homestyling. Och det handlar om kvalitet, prissättning och positionering. Främst prissättning och kvalitet. Och jag antar att svaret kommer att bli positionering. Men vi får se. 
 
När jag pluggade marknadsföring så fanns det något som var väldigt dåligt och det var "stuck in the middle". När man varken är bäst, sämst, dyras, billigast, nischad eller breddad. Man hade helt enkelt inte gjort ett val. 
 
 
Som det är just nu så levererar jag detta:
 
 
 
 Och vissa av mina kollegor i branschen levererar detta:
 
 
 Ser ni någon skillnad eller är jag bara yrkesskadad? 
 
Nästa fråga är, är det jag som överarbetar eller de som underlevererar? För någonstans är det ju good-enough. Och det jag gör är kanske för mycket? Slöseri med tid och inte konkurrenskraftigt ur ekonomisk synvinkel. 
 
Räcker konkurrentens jobb? Borde jag också minska amibitionen? Det är ju en lägenhet som ska säljas inte mer än så. 
 
Förstår ni vad jag menar? Berätta hur ni tänker. 
 
Ha en fin fredag!
 
kram
Anna
 
 
 
 
entreprenör / homestyling inredning styling interiör / positionering / prissättning
#1 / / Anonym:

Hur många kunder godtar en styling som i bild nr 2? Hur många skulle tipsa sina vänner om dig om din styling såg ut så? Hur skulle du må efter att ha gjort en sådan styling? Inte så många likes på insta kanske...

Om du måste dra ner på tiden hitta saker i din styling som tar för mycket tid relaterat till effekt/resultat och skär ner på det. Bli mer effektiv (om det går) men dra inte ner på kvalitén.

Svar: Exakt! Så rätt! Såklart. Tack snälla för att du tog dig tid att svara!
Anna Bergermark Lindeman

#2 / / Isabelle:

Om man ser pa det som du har gjort Anna sa ser det ut som nagon faktiskt bor dar.
Du ska inte dra ner pa ambitionerna.
Daremot vet jag inte om du gar fram och tillbaka smafixar en massa ganger fast du egentligen ar klar.

Svar: Lite småfix KAN det bli he he! Tack snälla för återkoppling. Jag vill absolut inte dra ner på kvaliteten så tack för de fina orden!!!
Anna Bergermark Lindeman