/
Lakrits, presentationsteknik och om att skylta små (skabbiga) saker
Freeeeeeeeeeeeeeedag! Alltid härligt. Alltid. Speciellt nu när jag är ledig varje fredag. Ha! Känn på den :-)
Fast å ena sidan är det inte lika skönt med fredag när man inte längre är helt dränerad efter veckan. Fast å andra sidan kan man ju dricka vin med fina härliga väninnan på torsdagen och uppnå samma effekt ändå. Det handlar om att sträva efter balans.
Den här skolveckan innehöll i huvudsak två saker:
1. Skapa en kampanj för en till mig tilldelad butikskedja och presentera den via olika "boards" och skisser.
Först fick vi självklart en duvning i de olika boardsen och processen i kampanjarbetet.
Målgrupp - till vem och all nödvändig information om dessa individer
Produkter - Vilka produkter ska ingå i kampanjen
Inspiration - Inspiration kort och gott. Ofta utifrån temat på kampanjen/vad som ska säljas osv.
Känsla - Vilken känsla vill man ge kunden/köparen
Stil - Stil på kampanjen
Final board - Så här kommer kampanjen att se ut i skyltfönstret/butiken/annan marknadsföring
Skisser: Olika förslag och synvinklar på hur kampanjen kommer att se ut.
I vårt fall var slutresultatet ett skyltfönster. Jag fick Lakritsroten. Har jag sagt att jag älskar lakrits? Se hela arbetet nedan.
Om du väljer att inte läsa nedan vill jag bara slå ett slag för Lakritsroten, vilken trevlig butik och vilken trevlig personal. Gå dit om du gillar det enda godiset med självrespekt!
2. Att skylta små saker i ett stort skyltfönster
Här fick vi en produkt tilldelad oss. Viktigt att tänka på när det är små saker är att ha tillräckligt många för att kunna skapa något. Att gruppera. Alltid ska man ju tänka på pyramiden, ett blickfång för att locka betraktaren på den korta tid det tar för en person att gå förbi fönstret. Det behöver "hända" något. Placeringen av varje produkt ger en ny yta för nästa.
Jag fick bestick. Hur det gick? Se nedan.
All in all
En ny jätterolig vecka. Ok, jag svettades endel med de däringa besticken men det var ju kreativ svett. Den luktar inte lika illa :-) Jag har roligt varje dag. Jag känner att detta är rätt. Varje dag. Sen inser jag ju att jag lever i en bubbla. Någonstans "down the famous line" behöver jag ju tjäna pengar. Ganska snart dessutom. Men den här tiden och den här utbildningen har fler syften. Det är ett kinderägg. Framåtsträvande, kreativt och en möjlighet till en mindre stressig miljö ett tag. Inga mail på kvällarna framför allt.
Jag åker kommunalt (say what?), jag har min matlåda (va, inge mer uteätande?) och mitt kaffe heter Nescafe och kommer i pulverform (var är finkaffet?). Askönt. Mitt jag för 2 år sen hade svimmat. Var sak har sin tid :-)
Nog filosoferat! Nästa gång ska ni få läsa om hur det egentligen gick till när vi skaffade fiskar eller om hur det går när man bokar resor utan att ha koll på datum. Någon av dem. Jag har inte bestämt mig. Ni får gärna önska :-)
Kram så länge och trevlig fredag!

PS. Kolla gärna in arbetet från veckan... Scrolla lite längre ner bara. Jag tar gärna feedback.
Lakritsroten - en väldigt god påskkampanj
Jag fick som sagt Lakritsroten. Som jag direkt sprang och besökte och tog lite bilder för att ha att utgå ifrån (en bra ursäkt för att få köpa lakrits, jag älskar lakrits). Vilken trevlig butik! Så supertrevlig personal som var helt ok med att jag fotograferade (och stödköpte lakrits) och gärna berättade om verksamheten. Kudos till www.lakritsroten.se!
Kul och utvecklande uppgift. Jag har aldrig befunnigt mig på den säljande sidan av en kampanj på det sättet. Jag har ju varit den jobbiga "köparen" och ställt obegripliga krav på byråerna :-)
Tid för uppgiften: 1,5 dag
Eget uppskattat resultat: Naiv och lite barnsliga skisser men nöjd på det stora hela. Gjorde en bra presentation. Kul att få "stå på scen igen".
Feedback från klassen: Väldigt bra med många personliga klappar i ryggen. Egoboost! :-)
Mina boards:
Målgrupp

Produkter

Inspiration

Känsla

Stil

Final board

Mina skisser



Presentationsteknik:
Jag körde lite rollspel... Som att jag pratade inför Lakritsrotens personal. Först informerade jag rummett om den scensättning jag skulle köra och berättade om Lakritsroten som företag för att ge lyssnarna bakgrunden. Sen hälsade jag alla välkomna och tackade för förmånen att få pitcha på uppdraget.. Sen gick jag igenom board för board.
Ingen dator eller projektor här inte...
Jag nålade upp samtliga bilder med en titelbild framför varje bild. Sen ryckte jag titelbladet innan jag gick igenom varje bild. Lite snärtigt sådär... Effektfullt. Kul som fasen.
2. Att skylta små saker
Vissa fick spa-produkter, smink, glasögon, mer smink (läs glada färger och fina produkter). Jag fick bestick. Och inte vilka bestick som helst. En skön blandning av stil, material och färg. Lite plast, lite skabbigt rostfritt, lite avskavt sprayat rött, lite guld, lite strama, lite kurviga. Jag hade inte 3 bestick som var lika varandra. Panik!
Hur f-n ska jag skylta detta? Dukning, pic-nic, en hög, vem är avsändaren. Inte är det Svensk tenn iallafall. Det fick bli räddaren i nöden (på så många sätt): Stadsmissionen.
Kampanj: Duka fint och personligt till nyår - välj dina egna bestick, blanda fram din egen stil. 1 krona/st. Ett kap.
Tid för uppgiften: 3 timmar exkl presentation
Eget uppskattat resultat: Nja... Jag kan bättre. Ägnade lite för mycket tid till att reda ut hur fasen jag skulle vinkla det hela. Det fick värka fram helt enkelt.. Det värkte lite länge bara. Men slutresultatet blev väl ok iallafall.
Feedback från gruppen: Glada hejjarop, sympati och respekt.
All in all - bra. Skitkul och inspirerande. Mina kurskompisar är superbra. Vilken utveckling det varit sen första skyltningen. Bra jobbat alla härliga på Visual Merchendising Dag :-)

