/

3 sätt att exponera i ditt skyltfönster - centrering, gruppering och upprepning!

EGENTLIGEN hade jag tänkt börja blogga på utbildningens första dag. MEN, tekniska problem kom i vägen. Efter 12 år på Det Stora Teknikbolaget hade jag plötsligt ingen auktoriserad version av Det Stora Operativsystemet. Jag var helt enkelt en vanlig dödlig. Jobbigt. Som tur var har jag fantastiskt härliga och generösa fd kollegor. Det tog bara lite tid att hitta en tid. Sen var det fixat på typ 10 minuter. Jag tyckte jag försökt ALLT! Jag har ingen teknisk karma. Man kan undra varför jag bet mig kvar i teknikbranschen i nästan två decennier? 
 
Så därför har jag en backlog i arbeten vi gjort på skolan som jag kan dela med mig av. Härligt va! :-)
 
Idag är temat för inlägget - skyltfönster exponering. Mycket mycket roligt! Jag rodnar lite när jag erkänner att jag drömt om att vara "dekoratör" som det hette förut sen jag var liten. Skyltfönstret på NK. Wow vilken dröm. 25 år senare är jag här. Alltså inte i NKs fönster. Men jag är på väg. Ingen ide att titta tillbaka. Nu kör vi! 
 
Exponering
Skyltfönstrets roll är kort och gott att få in kunden i butiken. Syftet är kommersiellt. Ditt skyltfönster är till för att sälja de produkter du har i butiken. Oftast någon eller några utvalda kampanjprodukter. Dessa bör finnas i mängd inne i butiken och backas upp av en A-yta. Ingen ide att skylta produkter det bara finns några få av. Såklart. Så krasst är det faktiskt. Det är kreativt men det är kommersiellt. Det behöver man tänka på. Det är lätt att sväva iväg och skapa och genom att göra så tappar man gärna fokus på produkten. Det är produkten som är kung! 
 
Kill your darlings. Visa vad du ska sälja. Det är superfint när NK har sin julskyltning men fönstret ska inte se ut så året runt. Dekorera men låt inte dekorationerna ta över. 
 
Man strävar alltid efter en pyramid, en triangel med ett tydligt blickfång för att fånga blicken hos betraktaren. Man har oftast bara sekunder på sig innan kunden har gått förbi. Var inte rädd för att överdriva lite. Var lite djärv. 
 
Pyramiden är där, även om den är subtil. Image courtesy of Mannequin Madness.
 
Eller mindre subtil :-) Inte desto mindre bra. 
 
Bild från Fibre2Fashion. 
 
 
Vår första expo - handdukar! 
 
Här kommer korta beskrivningar av tre olika tekniker för att exponera i skyltfönster. Till hjälp har jag tagit mitt arbete och exempel från andra. 
 
Vi valde ett strandtema. Kändes härligt och det man önskar sig just nu. En strand! Vi valde mellan "svensk skärgård" och "New Hampshire".
 
Centrering
Första exponeringen var en centrerad exponering. Blickfånget fick bli en mås. Kändes självklart. Vi kan ju inte bara låta en så fin mås ligga kvar i rekvisita rummet. Det förstår ju varenda människa. En gren fick skapa höjden. Handukar i olika vikningar, rullningar och höjder. Kompletterat med badskum, stenar och växter. De två stenarna bakom bordet var lärarens ide. Blev så rätt. Learning by doing. Superkul!
 
Visst ser ni pyramiden?
 
 
Min kurskamrat Maria Myntti delade uppgiften "handdukar" med mig. Grym tjej! Så kul att fått lära känna henne. En riktig bonus i sammanhanget. 
 
Gruppering
Sen var det dags att dela upp fönstret i två grupper. Vi valde att låta pinnen, rotting och stenarna vara de konstanta inslagen. 
 
Röda handukar fick bli ett nytt inslag. Man kan även låta tex en färg vara den röda tråden i de fall man kanske har olika outfits att visa upp. Varje grupp är sin egen pyramid. 
 
Exempel:
 
Bild från Color X.
 
Här snickras skyltar! 
 
Upprepning
Ett annat sätta att skylta är upprepning. En upprepning syftar till att visa upp samma produkt flera gånger i samma skyltfönster. Samma vara fast olika färger är ett exempel. Se nedan exempel. Vid upprepening frångås pyramidtänket. 
 
Exempel:
Vi hade väldigt roligt hela tiden. Mersmak helt klart!!!
 
Vad tycker du som läste om våra handduksdisplayer. Ge gärna konstruktiv feedback. Lärarna är lite mesiga på skolan tycker jag! :-) Utmana mig. Men obs, krossa mig inte. Låt mig behålla lite självaktning :-)
 
kram så hörs vi snart igen!
 
 
 
PS. När jag skrev detta hittade jag flera bra bloggar att följa. Bra avhandling som jag hittade finns här
 
Andra länkar: