/ inredning / styling /

Nattduksbord, nattygsbord, sängbord - kärt barn har många namn men vad ska man ha?

Jag pratade med min väninna häromdagen kring det här med nattduksbord. Vad ska man ha? Vad är egentligen snyggt OCH praktiskt. En liten snygg pall som finns i en del inredningsbilder är ju snyggt.  
 
Men ingenting annat än den snygga fikonplantan och lampan får ju plats. Och enligt Wikipedia är det en hel del som ska få plats där: 
 
Nattduksbord (även nattygsbord eller sängbord) är en låg möbel vid sidan om sängen. Det är avsett för sådant som man vill använda innan man somnar och då man vaknar, som väckarklocka, böcker, löständer, diverse tidskrifter eller glasögon. Nattduksbord finns som tillbehör i samma träslag och design som sängen, eller som helt fristående möbel med samma funktion. De kan ha en eller flera draglådor eller också bara bestå av ett enkelt hyllplan.
 
Det där med de olika namnen och varför det heter som det heter reder DN ut lite snabbt. 
 
Tillbaka till väninnan. Hon har tänkt köpa en grå sänggavel och måla rummet en ljusare grå nyans. Hennes fråga då var om hon skulle ha ett vitt sängbord för att lätta upp. Vad tycker ni?
 
Mitt svar var att kanske ha något som bryter av lite, mässing kanske eller något av ljust "obehandlat" trä. Annars kan det bli lite "klossigt" tyckte jag.
 
I vilket fall som helst så blev jag sugen på att hitta det rätta bordet :-) och tänkte då summera min sökning i detta blogginlägg. Så här kommer en sängbords-inspo :-)
 
Det första jag dök på var ju fantastiska Trendenser.se som har hittat ett supersnyggt sängbord till ett overkligt lågt pris.
Bild från Ikea via Trendenser.se
 
För er som inte klickade er vidare till Trendenser säger jag bara: Ikea. Nesna. Bambu. 99 sek. Fungerar ju även som sidobord vid soffan.
 
Mot en gråvägg och en mörkare grå sänggavel adderar det här bordet ett träinslag som lättar upp. Glasskivan adderar dessutom ett fint blänk och glas skapar ju också ett luftigare intryck. Addera sen en grön växt i en mässingskruka som pricken över i:et. Rent och fräscht och luftigt.
 
 
Bild: Skultuna
 
Jag gillar denna också. Så snyggt! Men praktiskt...? 
 
 
Om jag inte hade en väldigt praktiskt make och två vidlyftiga ungar hade jag absolut fixat mig ett sånt här "sängbord". Men, nu ser jag för min inre syn hur vattenglas och böcker flyger ur en vilt gungande "sängbord" med personskador och våta lakan som resultat.
 
Jag gillar mässing. Jag erkänner att jag inte helt släppt det än. Det ÄR fint. Det ger värme, blänk och känns lite lyxigt.  
 
 
Bild från Pinterest
 
Detta är också sååå fint. Bilden är från ett inredningsreportage hos Sköna Hem kring Feng-Shui.
 
 
 
Här är en till pall som sängbord. Grymt snygg. Jag gillar inramningen av tavlor. Det ger också ett blänk. Och jag gillar blänk.
 
Bild från Pinterest
 
Vem behöver lådor när man har snygga krämer och handlar på Artilleriet i Converse? Verkligheten är dock en annan, iallafall hos de flesta. 
 
Personligen har jag en massa saker jag inte tycker behöver synas. För de är inte snygga helt enkelt. Inget annat :-) Vem vill skylta med löständerna liksom... 
 
Så det handlar ju lite om låda eller inte låda. Så här kommer några med lådor.  
 
Från Jysk kommer denna raring. Snyggt till grått. Jag älskar svart. 
 
 
 
För den som gillar industristilen. Från Ilva. Mycket bra med flera lådor. Verkar dock inte finnas kvar...
Liknande finns här, hos Bazaar. lite mer kina inspirerat. 
 
Bild från Bazaar. 
 
 
Av återanvänd teak kommer detta smäckra bord. 
 
Bild från Pinterest
 

Jag gillar det här antika bordet. Marmorskiva mmm, gått om plats ovanpå, både låda och skåp. Här har vi dessutom min väninnas färgsättning. Grått i olika nyanser.
 
 
Man kan ju också bygga ett sängbord av lådor. Vill man ha en mindre öppenlösning kan man ju ställa in en korg eller en snygg låda. 
 
 
Ett lite modernare uttryck har det här sängbordet. Plockar upp det grå, adderar ljust trä som bryter av och lättar upp. Finns hos Ellos. 
 
 
Ja, det var lite olika sängbord, vårt mest intima bord, där vi lägger det som är viktigast för oss under natten.
Och så mobilen förstås :-)
 
Kanske är det dock denna som blir min inspo rekommendation:
 
Bild från Mio
 
Grå gavel, ljusgrå vägg och sängbord med metallram och betongskiva. Mio möbler.  Kan med fördel bytas ut mot detta:
 
 
 
MEN, självklart är vitt också fint. Don efter person :-) och stilen i övrigt behöver ju styra. Detta var iallafall en liten inspo. Hoppas ni gillade det. Skicka gärna andra förslag!
 
kram
 
 
 
 
 
 
 
ikea / inredning / nattduksbord / nattygsbord / sängbord