/

Om hur du ska skydda utifall du blir sjuk eller top 1 skäl till varför det är bra att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen - fort

Jag har gått den hårda vägen även den här gången. Jag brukar göra så. Det är tydligen så jag lär mig. Synd bara att vissa saker bara ska göras en gång så man får aldrig chansen att göra rätt.  Lite som att komma på 10 minuter efter sur-hen sa det där som kröp innanför skinnet på en hur man skulle ha givit svar på tal.
 
Fördelen med det är att jag kan dela med mig och dagens lärdom är: Det går faktiskt att resonera med Arbetsförmedlingen men Försäkringskassan är benhård.
 
Det är mycket man inte vet om man som jag aldrig varit arbetslös. Skrytsamt va? Aldrig varit arbetslös... Om man som jag arbetat i privatsektor i över 20 år och aldrig varit varslad. Om man som jag tänkt att det värsta som kan hända är att vara utan jobb. Så det ser man till att det inte händer. Om man som jag tänker att "jag kontaktar väl arbetsförmedlingen när och/eller om jag behöver. Tills dess går jag en utbildning jag betalat för egna pengar och försörjer mig själv. Utan att blanda in A-kassan, Arbetsförmedlingen eller facket. För att jag är självständig och vill tänka framåt. Det måste ju vara bra." Så jag väntade med det där. 
 
Eller så kan det varit så att jag sköt upp det för det är ju lite obehagligt. Jag ville sluta på jobbet men inte vara registrerat arbetslös. Att gå till Arbetsförmedlingen med mössan i handen känns jättejobbigt. För det är lite så man tänker. Man har ju hört...
 
Kanske lite av båda...
 
Nåväl...För dig som tänker ändra bana i livet har jag en enda uppmaning. Det är viktigt att du:
 
1. Antingen tar studielån eller anmäler dig hos arbetsförmedlingen inom 3 månader från din sista arbetsdag.
2. Eller tar föräldraledigt från första dagen du inte har ett arbete längre.
 
Resten ordnar sig. Tror jag.
 
Det som händer om du INTE gör något av de två stegen ovan är: Du förlorar din SGI, din sjukgrundande inkomst. Så om du blir sjuk eller vill vara föräldraledig så blir det i det första fallet inga pengar och i det andra fallet mycket mindre pengar.
 
Tips nummer 1 alltså. Men vila inte på hanen. Kolla upp resten också. Läs vad som står på Försäkringskassans, din A-kassas och Arbetsförmedlingens hemsidor.
 
Sen är det bara att köra! :-)
 
Och om det är någon som vet hur man får tillbaka sin SGI (förutom genom att jobba 6 månader) så hojta gärna till. Mina öron viftar!
 
kram
 
 
 
A-kassa / byta bana / hoppa av hamsterljulet / skydda din SGI / topp ett tips till dig som ska sluta på ditt jobb