/ Allmänt /

Corona-tider gör att vi jobbar hemma mer än någonsin - Möblera hemmakontoret som en boss!

Än är det inte över, säger Ander Tegnell! 
 
Många fler än någonsin sitter ju hemma och jobbar idag, och imorgon. Och det lär vi alltså fortsätta med ett tag till!
 
Många "går till jobbet". Lysande tycker jag! Man tar en promenad på morgonen och går "till jobbet" och sen samma sak på eftermiddagen och "går hem". Bra när man vill skapa distans mellan jobb och privatliv. 
 
Själv är jag inte hemma och jobbar så mycket. Jag behöver ut och träffa folk för att mitt företag ska gå runt. Många av de kunder jag träffar berättar om allt från seghet och brist på energi till stress över att inte kunna koncentrera sig och att ständigt resa sig för att "bara lägga i en tvätt".
 
Min arbetsplats är i andras hem. Därför vet jag också hur många hemmakontor ser ut. Stora skärmar, massa sladdar och ganska dammigt. En och annan kaffekopp. Läskburk(ar). Massor av påsar, kartonger och annat man inte vet vart man ska göra av. Ett hemmakontor blir gärna en avställningsplats. 
 
Framförallt. Skrivbordet står mot en vägg. Alltid. Jag har ALDRIG sett något skrivbord som frontar rummet. Jag har sett 100-tals hem. A l d r i g  s e t t  e t t  s k r i v b o r d  i  p l a c e r a t  "r ä t t"! 
 
 
Till och med när man söker på "homeoffice" på Pinterest så hittar man bara bilder på skrivbord där man tittar rakt in i en vägg. 
 
 
 
Vad är då "rätt" och varför är det fel att ställa skrivbordet mot en vägg. Det är ju praktiskt. Eller? Ja, fast ofta har du då ryggen mot dörren. På ena eller andra sättet. En maffiaboss skulle ALDRIG sätta sig med ryggen mot dörren. Eller fönstret. När som helst kan hen få en kula i ryggen.
 
Nu inser ju jag att de flesta av er som läser detta INTE chefer i stora brottssyndikat och jag förstår att ett felplacerat skrivbord inte direkt ger en känsla av överhängande dödshot. Men även en vanlig härligt ärlig sköning vill ha KOLL! Och faktum är att den lilla stress som framkallas av att känna sig lite illa till mods undermedvetet triggar helt fel del av vårt centrala nervsystem och i längre perioder är det såklart inte bra. Superdåligt faktiskt. Det är ju inte konstigt att vi människor föredrar platser som ger skydd. Evolutionen har lärt oss att älska platser med bra utsikt. 
 
Jag kan personligen fysiskt känna att ett skrivbord placerat med ryggen mot dörren gör att det kryper lite på ryggen.
 
Det ni vill sträva efter är alltså att placera skrivbordet med en solid vägg i ryggen och med utsikt över hela rummet och dörren. Gärna även fönstret/fönstren.
 
Så här:
 
 
Bild: Pinterest 
 
  
Det gör att du får ryggen fri bokstavligt talat. Du får koll och långsiktig negativ stress minskar. 
 
Och hur inspirerande är det att lyfta blicken från skärmen och titta rakt in i... väggen. Lyft blicken och låt ögonen möta inspirerande bilder, ordspråk på väggen eller naturen genom fönstret på andra sidan rummet. 
 
Bild: Pinterest
 
 
Det finns även andra positiva effekter av detta som är bra vid virtuella möten. Något som är vanligare idag än någonsin. Mer om det i nästa inlägg. 
 
 
Sköt om er!
 
kram