/ Homestyling / Homestyling DIY / inredning /

Homestyling DIY - Del 1

Detta är första delen av 10 inlägg med lika många tips kring hur du själv kan styla ditt hem inför försäljning.  Jag arbetar dagligen med homestyling och har +150 stylingar i ryggen. Här vill jag dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter.
 
Läs gärna mitt tidigare inlägg om varför det är en bra idé att styla. Det är svårare än man tror att få till det där lite extra så att man sticker ut på ett subtilt sätt. För sticka ut, det måste man. Och man måste skapa en mysig känsla för de som kommer och tittar. 
 
 
Tänk på att de som letar ny bostad kommer att scrolla igenom ett otal bilder på Hemnet och gå på många visningar. Du vill att de ska komma ihåg just din bostad på ett alltigenom positivt sätt. De ska lockas av bilderna och charmas på visningen. Det innebär att stylingen är lika mycket för bilderna som för visningen. Och det är en liten skillnad mellan de två. Inför fotograferingen ska man tänka mycket på fotovinklar. Och inför visningen ska man skapa en härlig upplevelse. 
 
Mina tips kommer att gälla båda och jag ska försöka vara tydlig. Tveka inte att höra av er om det är något ni undrar. Ni når mig på [email protected] eller via kommentarern här i inlägget. 
 
Tips nr 1 - Rensa

Jag pratar nu inte om städning per se utan om att just rensa. Gud så trist tänker ni kanske. Ja, kanske det. Men skönt. Ni kommer att känna att ni kan andas lättare. Stressen i kroppen kommer att minska. Det finns det vetenskapliga undesökningar kring. 75% av svenska folket blir stressade av att det är rörigt hemma. Det är en inre stress man kanske inte tänker på men som är en riktig energitjuv.

Dessutom är det massor av saker vi har hemma som vi inte använder. 13 000 sek – så mycket saker av värde har vi som bara ligger hemma. Dessa upptar totalt 4 flyttkartonger. 

För dig som ska bo kvar i din bostad men vill röja i kaoset så kan jag rekommendera den här tjejen. Hon bloggar om förvaring och hur man organiserar sitt hem. Inspirerande!

Saker, saker, saker people! 

·        Bort med återvinningskassar, väskor och lådor ovanpå garderober

·        Bort med all ”vardag” i kök och badrum dvs diskborstar, papperskorgar, pottor.

·        Ta bort sunkiga duschdraperier och badrumsmattor.

·        Ta bort allt som är privat, bilder, religiösa symboler/böcker, räkningar.

·        Rensa bokhyllor och hyllor från lösa papper och olika lådor och jox som man lätt ”bara ställer där just nu”.

·        I hallen ska det bara vara några par skor och 1 jacka.

 Syftet med detta är att de som kommer på visningen har inte ett dyft med att göra vilka ni är. Dessutom kan de slappna av bättre om hemmet är personligt men inte privat. De ska inte känna att de går omkring i en annans personliga sfär. Och vi vill att det slappnar av. Njuter av intrycken.

 

Möbler

Många har för mycket möbler. En del har för lite men majoriteten har för mycket. För man BOR ju i bostaden. Mysiga fåtöljen, bra-iga bokhyllan som rymmer så mycket, byrån med ”skräplådan” där man lägger allt som inte har någon bestämd plats och alla småsaker som bara uppstår när man har barn. De ligger ju överallt! För att inte tala om det stora soffbordet som är så bra att ställa fredagsmyset på.

Men nu ska ingen bo, nu ska vi sälja en bostad. Vi ska alltså göra bostaden fotogenique och skapa ytor.

Så vissa möbler måste bort. Detta kan vara lite svårt att veta. Fast jag tror man vet. För dessa möbler har kanske skavt lite. Känts lite fel. Eller så står de helt enkelt i vägen på riktigt. Det är viktigt att man kan komma fram till alla fönster. På visningen vill besökaren kunna titta ut. Några ledtrådar kring vilka möbler kan vara:
  • Möbler som är stora som står väldigt nära dörröppningar.
  • Byrå nummer 2-3 i samma rum.
  • Fåtöljen/möbel som gör att man inte riktigt kommer förbi.
  • Möbel som blockerar fönstret. 

 

Garderober

Inför fotograferingen behöver man inte göra något åt sina garderober. Om man har ont om tid väntar man för det finns tid mellan foto och visning där man kan ägna sig åt att rensa där. Och jag säger rensa, inte tömma. Finns det saker ska de vara kvar. Det är min filosofi. Det finns inga vetenskapliga undersökningar som styrker min tes om att tomma skåp och garderober ger spekulanten en hint om att det inte bor någon i lägenheten. Men jag tror på det. Så skulle jag tänka. Då kan man också tänka att den som äger bostaden väldigt gärna vill bli av med den. Förhandlingsläge. Och så kul ska vi inte ha! Icke!

 Inga ”regler” som inte har undantag: Om det finns en garderob man kan gå in i bör den stylas som en walk-in closet. Även om den ser ut så här just nu. Visa potentialen!

 
Städa
 
Städa vanligt och putsa fönster och allt inomhus som är blanks och genomskinligt. Flyttstädning kan vänta tills bostaden är såld. 
 
Så, nu är du redo för styling. Fortsättning följer!
 
kram
 
 
 
 
 
 
 
fotografering inför visning / homestaging / homestyling inredning styling interiör / homestylist